1

ברוכים הבאים לגרנובל.

גרנובל, עיר שבמשך שנים רבות אף אחד לא לקח אותה יותר מדי ברצינות, נותנת גז לעבר תחילתו של המילניום החדש. פארקים חדשים, בנייה חסכונית באנרגיה ופתרונות ניידות חכמים מיצבו את העיר הממוקמת בלב הרי האלפים הצרפתיים לחלוצה בתחום החיים בתוך הערים העתידניות.

לכן לא הופתענו שגרנובל זכתה בתואר "בירת האקולוגיה האירופאית לשנת 2022". אתם מוזמנים להצטרף לאסטלה מאראנדון, אשר נכנסה אל ה-MINI Cooper SE החשמלית וביקרה באתרים הידידותיים ביותר לסביבה שמציעה גרנובל. ה-MINI החשמלית באדום בוהק משתלבת היטב באומנות הרחוב הצבעונית של גרנובל. הצטרפו אלינו לטיול!

Grenoble
Impressive and always worth a visit: The Alpine city of Grenoble is an important birthplace of many sustainable, creative and visionary ideas for the cities of tomorrow.

1. ביצועיסטית טהורה.

מעל גרנובל, ברכס הרי שארטרז, ניצב לו מבצר לה-בסטיליה. רוב המבקרים מגיעים אליו עם הרכבל הכולל קרונות עגולים ושקופים - אתגר לא פשוט אם יש לכם פחד גבהים. חוץ מפרפרים בבטן, הטיפוס למעלה והירידה למטה מלווים בנוף מדהים של העיר ושל נהר איזר. כדי לחסוך במשאבים, החברה המפעילה את הרכבל החליטה לא לרכוש קרונות חדשים אלא לחדש את הקרונות הקיימים. זו רק יוזמה אחת מני רבות כאן בגרנובל לשמור על פעילויות עסקיות המגינות על הסביבה. הנסיעה ברכבל היא חוויה אמיתית אבל העלייה לפסגת ההר במכונית היא משהו שלא כדאי לוותר עליו. בכביש המתפתל אל הפסגה, ה-MINI Cooper SE הנמרצת ממחישה את עוצמת המנוע המרשימה, את יכולת ההאצה שלה, והיא מראה עד כמה היא זריזה. כשהיא מגיעה לפסגה ונעצרת בנקודת התצפית "Parking du Glacis", אתם יכולים ליהנות מהנוף המדהים של גרנובל, מהאלפים המכוסים בשלג ומהר מון בלאן הבולט בקו האופק. 

Grenoble
Grenoble

2. ציורי פרסקו.

ג'רום כץ קורא לעיר שלו מוזיאון פתוח. נראה שהעיר מלאה יצירות אומנות בכל פינה, קיר ודלת חניה. כץ עצמו אחראי על רובן. בשנת 2003, גולש הסנובורד המקצועי לשעבר פתח את מרכז האומנות ספייס-ג'אנק, אשר מארח תערוכות, סיורים ואירועים הקשורים לאומנות רחוב. משנת 2015 הוא החל לארגן פסטיבל אומנות רחוב מקומית אשר הופך את רחובות העיר לצבעוניים יותר, משוגעים יותר ומפתיעים הרבה יותר משנה לשנה. מיומו הראשון, הפסטיבל אירח כ-130 ציורי קיר, כולל הציור שברחוב אבי-בארל 2-4 "הבחורה שמאחורי הארובה" (בתמונה), ציור של הצייר המכנה את עצמו בשם Wild Drawing. כיוון שנאסר עליו לצבוע את הארובה, אשר הייתה שייכת לבניין אחר בשכונה, האומן שילב אותה בקפידה בעבודתו כאילו הייתה נבל שעליו מנגנת אישה צעירה.

Grenoble

3. עיר העתיד.

רובע פרסקיל, אשר ממוקם בצפון גרנובל, אינו רובע תיירותי רגיל. אבל בהחלט שווה לבקר בו אם אתם רוצים לדעת איך ייראו הערים בעתיד. פרסקיל הפך לסמל של התפתחות עירונית עתידית. משנת 2011 הרובע אשר מתפרש על פני שטח של כ-2,500,000 מ"ר עבר מהפך רציני במסעו להפוך לרובע האקולוגי הגדול ביותר של העיר עם מעל 3,000 דירות בתוך כמה שנים בלבד. אחת מהנקודות הבולטות הוא מתחם המגורים ABC (בתמונה), קומפלקס המגורים העצמאי הראשון בצרפת אשר משתמש במקורות אנרגיה ומשאבים משלו. מי הגשמים נאגרים, עוברים טיפול וחוזרים למאגר מי השתייה, ולוחות סולריים עצומים על הגג מייצרים את החשמל הדרוש למבנה. החצר כוללת גם גינה גדולה המספקת לתושבים פירות וירקות. מרחק של כמה רחובות משם ממוקם קומפלקס המגורים "לה פיטון" המרשים. חזית המבנה, אשר עשויה מ-80,000 פנלים שחורים, אפורים ולבנים מאלומיניום, מזכירה עור של נחש. הוא ממוקם ממש מול מבנה מרשים ועגול דמוי סופגניית דונאט, אחד מהאתרים החדשים של גרנובל. הבניין מארח את קמפוס החדשנות GIANT, שבו 30,000 חוקרים מכל העולם פועלים יחד כדי לפתח טכנולוגיות חדשות ופורצות דרך.

Grenoble
Electric mobility is a priority in Grenoble: While the MINI is charging, the driver conveniently tracks the level of charge on her smartphone app.
bienvenue-a-grenoble
Grenoble

4. חומר טוב.

"זה כבר לא מספיק שבגד יהיה יפה," אומר ת'יירי פאיקסאו, בעליו של סטודיו ADG. "מותגי אופנה שולחים מסר ברור כדי ללכוד את תשומת הלב של הלקוחות שלהם." זו הסיבה שהבוטיק שלו ברחוב "דה קלרקס" מוכר רק בגדים של מותגים המשלבים סגנון ייחודי עם תהליכי ייצור בני-קיימא. המותגים אינם בהכרח נושאים לוגו רשמי המציג אותם כאקולוגיים אולם אם הם בחנות של פאיקסאו, הם מחויבים לעמוד בסטנדרטי אתיקה, להשתמש בבדים אורגניים ולייצר את המוצרים שלהם בצרפת או לכל הפחות באירופה. לסטודיו DG יש גם רפרטואר אטרקטיבי במיוחד. בין מותגיו הבין-לאומיים ניתן למצוא את Veja‏, Comme des Garçons ו-Pyrenex והוא מוכר גם פריטים של יצרנים מקומיים לדוגמה כובעי סריג חמימים ורכים מבית Douillet. גרנובל אינה מרכז אופנה הדומה לפריז, אומרת השותפה קלרה מקפארלן, אולם המודעות האקולוגית של האנשים בסביבה עולה וכך גם ההתעניינות שהם מביעים באופנה ידידותית לסביבה.

Grenoble

5. אומנות המטבח.

מבחוץ, מסעדת "Le Bon Label" נראית כמו ביסטרו רגיל. אבל דלתות הזכוכית שלה מסתירות מסעדה על טהרת האוכל האורגני. למיק ברטראנד וסילוויאן בופלי (משמאל לימין) הייתה משימה: לבשל ולהפעיל מסעדה בצורה ידידותית לסביבה ככל הניתן. זו הסיבה שהם משתמשים רק בבשר מקומי ובפירות וירקות עונתיים שגודלו באזור. הצמד מנסה גם להפחית את הפסולת ככל שהדבר מתאפשר, לדוגמה על ידי שיתוף פעולה עם הסופר-מרקט המקומי, "La Bonne Pioche" שאינו משתמש כלל באריזות חד-פעמיות. אבל נקודת המשיכה העיקרית של המסעדה הוא האוכל המדהים שהצמד מגיש. התפריט כולל מנות בין-לאומיות אבל גם מנות ביסטרו צרפתיות קלאסיות כגון פרמנטייה של בשר טחון ופירה (פשטידת רועים צרפתית) ומרק דלעת וערמונים. ולא שכחנו את הקפה בסוף! מלבד המחירים ההוגנים, זו המסעדה הטובה ביותר בגרנובל.

Grenoble

6. שינוי נקודת מבט.

מוזיאון גרנובל נמצא מטרים ספורים ממרכז העיר. המוזיאון, אשר נוסד בשנת 1798, הוא אחד מהמוזיאונים העתיקים ביותר בצרפת והוא מעורר גאווה רבה בקרב תושבי העיר. אוסף פריטי האומנות הקבוע שבו כולל למעלה מ-900 יצירות מהמאות ה-13 ועד ה-19 כולל יצירות קלאסיות מודרניות של אנדי וורהול, וסילי קנדינסקי, פיט מונדריאן ואלברטו ג'קומטי. אבל התערוכות המיוחדות באמת שמושכות את הקהל הן אלו של פיקאסו או ג'ורג'ו מורנדי. לרגל הכרזתה של גרנובל כבירת האקולוגיה האירופאית לשנת 2022, המוזיאון הגה רעיון ייחודי: תערוכה עם המוטו "De la Nature", שבה אומנים עכשוויים (ג'וזפה פנון, כריסטינה איגלסיאס, פיליפ קוגנה ו-וולפגנג ליב) יציגו את האינטרפרטציה שלהם לטבע. החזית השקופה והגדולה של המוזיאון מאפשרת למבקרים ליהנות מיופיים של הסביבה הטבעית, נהר האיזר והבסטיליה שמאחוריו. 

Grenoble

7. פנינה ירוקה. 

כל מי שמחפש שקט ושלווה ומקום לנשום קצת במרכז גרנובל ימצא את "Jardin de la Caserne de Bonne", פארק קטן הגובל בבסיס צבאי לשעבר שהפך לבית מחסה לציפורים. זהו גם ביתם של חרקים, דגים וברווזים. פנינת טבע זו, בלב-ליבו של הרובע האקולוגי של גרנובל, אשר פיתוחו החל בתחילת המילניום, הוא גם סמל לחזון העתיד של העיר. כל מבני המגורים הגובלים בפארק צורכים מעט מאוד אנרגיה, בעוד שמרכז הקניות המקומי משתמש בחשמל המגיע מלוחות סולריים המותקנים על הגג. במקומות מעין זה, השילוב שבין חדשנות וטבע, אשר הופך את גרנובל ותושביה לחלוצים בהתפתחות עירונית בת-קיימא, יוצר מראה מרשים ויוצא דופן. 

Grenoble
On silent wings: The MINI’s electric engine sends it gliding almost soundlessly through the streets of the old town, hardly even frightening the pigeons. If anything created the flurry here, it was our photographer approaching the birds too quickly.