the future of steering wheels

גלגל ההגה של העתיד.

צורתו ופעולתו של גלגל ההגה השתנו מעט עם השנים, אך בעידן הדיגיטלי ועם התפתחות הנהיגה האוטונומית, גלגל ההגה עומד בפני מהפכה של ממש. נציגות MINI בשווייץ חברה ל-ECAL, אוניברסיטת העיצוב והאומנות שבלוזאן, כדי לבדוק איך אפשר להפוך אלמנט חיוני זה לפשוט יותר, קטן יותר וחכם יותר.

גלגל ההגה: זה הדבר הראשון שנוגעים בו כשיושבים במושב הנהג, אבל רוב האנשים לא חושבים עליו יותר מדי. ולמה שיעשו את זה? הוא אינו משתנה בצורה משמעותית ממכונית למכונית. המבנה, הפעולה והצורה שלו כמעט זהים ברוב המכוניות. זה נכון שבמהלך השנים הוא עבר שינויים ושיפורים - יש לו צופר, יש עליו כפתורים ששולטים במערכת השמע, בבקרת השיוט ובטלפון וגם ידיות המגבים והאיתות נמצאות עליו - אבל לאף אחד אין יותר מדי ציפיות ממנו.

כל זה עומד להשתנות.

התפתחויות טכנולוגיות המאפיינות את העידן הדיגיטלי, לדוגמה דיגיטליזציה ונהיגה אוטונומית, עומדות לשנות את הקשר שבין הנהג והמכונית בצורה דרמטית - אפשר להבחין בכך ב-MINI Vision Urbanaut שלנו. אולם האם פרץ חדשנות זה יגדיר מחדש את גלגל ההגה ב-MINI שתגיע אלינו בעתיד? איך זה ישפיע על הפונקציונליות והעיצוב שלו? זה בדיוק מה שרצו לגלות ב-MINI שווייץ בפרויקט העיצוב המשותף עם ECAL, אוניברסיטת העיצוב והאומנות שבלוזאן. מעצבים צעירים מכל רחבי העולם הוזמנו להציג את החזון שלהם לגלגל ההגה העתידני. צוות העיצוב של MINI הממוקם בעיר מינכן, בראשות ראש מחלקת העיצוב, כריסטיאן באוור, תמך בסטודנטים וסיפק להם מידע חשוב. "כיום, גלגל ההגה מתמקד בשליטה ובבטיחות. הגורמים האחרים הם משניים," מסביר באוור. מכל מקום, הסטודנטים היו צריכים לדמיין מה יקרה אחרי שהסטטוס-קוו הזה ישתנה.

the future of steering wheels

לדברי באוור, לפרויקטים מסוג זה יש ערך עצום כיוון שהוא והצוות שלו מחפשים תמיד אחר נקודות מבט חדשות - במיוחד מקבוצת המיקוד העתידית. "כיום, הידיים שלנו מוגבלות על ידי ארגונומיה, נוחות וביטחון. קשה היום לעשות שינויים גדולים. שדה ראייה ומספר הולך וגדל של מערכות הם הנושאים שבהם אנו מתרכזים. לכן מקור ההשראה העיקרי שלנו מגיע מעולמות הטלפונים החכמים, הארכיטקטורה, הריהוט ועיצוב המוצר. אולם נהיגה אוטונומית תשנה הכל."

"השאלה צריכה להיות איך אנחנו מתחברים מחדש או משנים את הקשר שלנו עם המכוניות של עולם המחר? כיצד אני יכול לתקשר עם המכונית שלי בעידן שבו מכונית לא צריכה גלגל הגה? גלגלי הגה צריכים להציע חוויות חדשות כיוון שלא יהיו להם בעתיד את אותן הפונקציות שיש להם היום." אומר באוור. אלו השאלות שהצוות ב-MINI מנסה לענות עליהן, ובנקודה הזאת נכנסים הסטודנטים שהם מקור ההשראה הגדול ביותר.

התוצאות באמת מעוררות השראה. 19 העבודות השונות הוצגו בשבוע היצירתיות במינכן שהתקיים במהלך חודש מאי. בחרנו בשש עבודות וישבנו עם כריסטיאן באוור, שהסביר מדוע הן כה מרגשות וכיצד הן עוזרות לאנשים ב-MINI לחשב מסלול מחדש
בכל הקשור לעתיד גלגל ההגה. קבלו הצצה לעתיד וראו את כל העבודות בדף זה.

חילקנו את העבודות לשלוש קטגוריות על פי הדרכים שבהן הסטודנטים עיצבו מחדש את גלגל ההגה.

the future of steering wheels
the future of steering wheels
the future of steering wheels

"החבר המושלם לנסיעה!"

כאשר הדמיון משתולל, התוצאות יכולות להיות מרשימות. זה בדיוק מה שקרה עם גלגל ההגה הפרוותי של צובאסה קושידה. והוא נראה בדיוק כך: חבר חמוד וקטיפתי, המצטרף אליך לנסיעה. קושידה, אשר התבססה על האופי השובב של ה-MINI, יצרה גלגל הגה המגדיר מחדש את המושג חוויית נהיגה "מהנה" בעידן של מכוניות הנוסעות בעצמן. "זה פותח את הראש," אומר כריסטיאן באוור. "הוספת אלמנט אמוציונלי למוצר הוא נושא חשוב מאוד ב-MINI וזו עבודה נועזת מאוד, סימפתית ורעננה. שום מותג אחר לא יכול לשים דבר כזה במקום גלגל הגה." אבל מעבר לאופיו הבלתי צפוי, ה-MINI NYAN (משמעות המילה Nyan היא יללת חתול ביפנית), מנסה להגדיר מחדש את הקשר שבין המכונית והנהג. "אולי הוא יגרום לאנשים להרגיש יותר בנוח כי הגלגל מכשכש בזנב, עושה קולות חמודים ועוד." - אומרת קושידה. ומי לא רוצה חבר פרוותי לנסיעה ארוכה?

 

the future of steering wheels

"מסיבוב הגה לסיבוב בורג."

מה היה קורה אם אפשר היה להפוך כל דבר לגלגל הגה? זו השאלה שעומדת מאחורי הרעיון של דנפנג קאי. "בעתיד, גלגל ההגה לא יהיה פריט חובה אלא מעין אלמנט נוסף," הוא מסביר. זה הסיבה שהוא חשב על אום פרפר מיוחד שיכול להפוך כל פריט לגלגל הגה ומאפשר לכם להשתמש בו כדי לנהוג במכונית שלכם. גלגל ההגה יאפשר לכם לבטא את עצמכם ויהפוך את הנהיגה (אם צריך) לחוויה מותאמת אישית. כריסטיאן באוור מתרגש: "זה כל כך פשוט ומתאים את עצמו לכל אחד באופן אישי. זה כל כך MINI. הוא מאפשר לנהג להתאים את המכונית שלו בדיוק לטעמו ולמה שהוא מרגיש עכשיו. זה החדר שלך בתוך המכונית, ההתאמה האישית מגיעה לרמות חדשות לגמרי." ואם זה יכול לעבוד עם גלגל ההגה, למה שלא לעשות את אותו הדבר עם כל עיצוב הפנים של המכונית?

the future of steering wheels
the future of steering wheels
the future of steering wheels
the future of steering wheels

"פחות זה יותר."

ממשיכים הלאה. יש לנו כמה פרויקטים הבוחנים את האופי האסתטי של גלגל ההגה והמסייעים לנו להבין כיצד המראה של אובייקט יכול לקבוע את פעולותיו. יוסונג קים בחן את מערכת ההגה כוח, הטכנולוגיה שהפכה את המכוניות לקלות לנהיגה, ודמיין את השלב המתבקש הבא. מה יקרה אם בעתיד לא יהיה חיבור מכני ופיזי בין גלגל ההגה ושאר המכונית, רק חיבור דיגיטלי. האם נצטרך גלגלים גדולים ומגושמים שאותם נסובב בשתי הידיים או שבעתיד תהיה בעיקר נהיגה אוטונומית? קרוב לוודא שלא. קים שמרכיב משקפי ראייה, שאב השראה מהמסגרת הדקה שלהם והציג רעיון עיצובי אלגנטי במיוחד. "הוא באמת פשוט, דק וקל משקל," אומר קים. "הממשק די שונה מגלגל ההגה הרגיל. צריך רק לגעת בעדינות בגלגל ואתם יכולים לשלוט במכונית שלכם." כריסטיאן באוור מסכים: "הוא מגיע בעיצוב אסתטי רגיש במיוחד, הוא יצר משהו עדין מאוד בעזרת חומרים קשים וקשיחים. וגם ההפעלה שלו היא עדינה, צריך רק אצבע אחת כדי לסובב אותו, המכונית עושה את כל השאר."

the future of steering wheels

אריג חלומות.

קיימות אינה עוסקת רק באופן שבו אנחנו מניעים את המכונית אלא גם ממה המכונית עשויה. לדברי קרולין שלקה, פשתן עשוי להיות הפתרון במקרים רבים. "פשתן הוא חומר נפלא כי יש לו מבנה חזק מאוד. סיבים הפרוסים באלכסון העוברים חיזוק מיוחד זוכים לחוזק הדומה לסיבי קרבון, אלומיניום ואף סיבי זכוכית, חומרים הנמצאים בשימוש נרחב בתעשיית הרכב. קרבון ואלומיניום הם חומרים קלי משקל, אולם בייצור שלהם משקיעים פי שישה אנרגיה בהשוואה לפלדה. בנוסף, פשתן סופג רעידות, עובדה שהופכת אותו ליותר מתאים לשימוש בתוך המכונית." כריסטיאן באוור רואה תועלת נוספת בעיצוב זה: "פשתן הוא לא רק חומר. הוא קובע את האסתטיקה של האובייקט. הוא הופך את הקיימות לברורה ולגלויה באמצעות מבנהו ומראהו." כלומר הנהגים יכולים להרגיש ולגעת בקיימות; הוא חלק חיוני מהחוויה הפיזית, חוויית המגע והחוויה הוויזואלית בתוך המכונית.

the future of steering wheels
the future of steering wheels
the future of steering wheels
the future of steering wheels

לצאת להפלגה.

אם אתם מתבוננים בגלגל ההגה הזה וחושבים לעצמכם "רגע, זה נראה כמו חלק מסירה!" ובכן, אתם לא טועים. סטפן חשב שאם נהיגה אוטונומית פוטרת אותנו מהחלק המשעמם של הנהיגה, אנחנו יכולים להפוך את גלגל ההגה למשהו מרגש במיוחד. לגלגל שלו יש פעולה אחת: הנאה מרגשת. "הכוונה הראשונית הייתה לתרגם את התנועה הסיבובית של ההגה למשהו יותר ישיר כמו באופניים. חשבתי שיש כמה ענפי ספורט שאפשר להתחבר אליהם, לדוגמה שייט, גלישת רוח, סקי מים ואפילו רכיבת סוסים, שיכולים להוסיף יותר ריגוש למערכת ההיגוי, לאלף את הכוח של המכונית, אם אפשר לקרוא לזה כך." או כפי שמסביר כריסטיאן באוור: "בעיצוב הזה אתם לא משתמשים בהגה כי צריך, אתם רוצים להשתמש בו כי זה כיף! שוב, זו דרך חדשה לגמרי לתקשר עם ההגה." ובאוור רואה את הפוטנציאל הרב שיש כאן: "גלגל ההגה מציע חוויה מהנה חדשה, וזה מה שעושה את ההבדל. אחרת נהיגה אוטונומית אינה דורשת הגה ואז היא הופכת למשעממת. אנחנו צריכים להפיח חיים חדשים, ליצוק משמעות חדשה לעולם התחבורה."

the future of steering wheels

תנו לי לקחת אתכם לשם.

"בעתיד, לא נהיה נהגים, נהיה נוסעים. יצרתי זהות חדשה ל-MINI וניסיתי ליצור קשר בין האובייקט והמשתמש בו" אומר ג'יאקומו דה פאולי. כריסטיאן באוור רואה את הדברים בצורה דומה: "הוא מינימליסטי ומתמקד בהצגת התפתחותו של גלגל ההגה במכונית." הבקרה הקולית היא כבר חלק בלתי נפרד מהמכוניות כיום, אולם הפיכת המכונית כולה לאמצעי ניידות הנשלט באמצעות הקול לוקחת את הנהיגה האוטונומית לרמה חדשה לגמרי. ה-YOUR MINI של דה פאולי לוקחת את הבקרה הקולית צעד נוסף קדימה ומנסה לתת לה מגע אישי.

the future of steering wheels
the future of steering wheels

אם אחד הפרויקטים המוצגים כאן יעברו לשלב הפיתוח, נצטרך לקחת בחשבון דברים חדשים רבים. כריסטיאן באוור מסביר שבמהלך שלב הפיתוח, המעצבים והמהנדסים צריכים להבין איפה יושבים הכפתורים, המתגים והבקרות הנוספות: "מה קורה לכריות האוויר, איך אנחנו יכולים להראות שהן בטוחות? מה קורה לשאר הדברים החשובים (המגבים, איתות וכו')? במקרים מסוימים, האם אנחנו צריכים לחשוב היכן הנהג יניח את ידיו? כדי למצוא פתרונות וכדי לבדוק כיצד ניתן לשנות את הקשר ואת הבקרות, צריך לייצר מודלים פיזיים רבים, כי אנחנו אחראים גם על נושא הבטיחות." יהיה מעניין לראות אם יצא לנו לחוות את אחת מהעבודות האלה בעוד כמה שנים.