המיני של מיסטר בין.

המיני של מיסטר בין.

רק לעיתים רחוקות יש התאמה מושלמת כל כך בין מכונית לבין הבעלים שלה - אבל זה בדיוק הסיפור עם המיני הקלאסית של מיסטר בין. השניים עברו יחד הרפתקאות רבות ומופלאות בטלוויזיה ובקולנוע. אבל האם ידעתם שלמיסטר בין הייתה יותר ממיני אחת? או שהמיני הראשונה שלו הייתה בצבע כתום? הצטרפו אלינו כדי לדעת עוד על המיני של מיסטר בין.
MR. BEAN’S MINI.

בסדרת כתבות זו, אנחנו בדרך כלל מתמקדים במכונית מיוחדת שיש רק אחת ממנה, מכונית שיוצרה למטרה מסוימת. זו מכונית מיוחדת במינה. אבל זה לא המצב עם מכוניות המיני של מיסטר בין. נכון, לא ייצרנו את מכוניות המיני שלו במיוחד לסדרה. מה שהופך את המיני של מיסטר בין למיוחדת אינו קשור לעבודות מיוחדות שבוצעו על ידי היצרן; הקסם טמון רק בהצלחתה של הסדרה ובתפקיד שמיני מילאה בה. רואן אטקינסון וריצ'ארד קרטיס יצרו דמות אייקונית. הבגדים של מיסטר בין, הדובי שלו, שפת הגוף שלו. יאמר לזכות מפיקי הסדרה שהמיני לא הייתה רק תפאורה. היא שיקפה בצורה מושלמת את האישיות של מיסטר בין וסביבה נכתבו עלילות ובדיחות רבות.

Mr. Bean Mini

יש שתי סיבות עיקריות שבזכותן המיני הפכה לאלמנט כה חשוב בסדרה. ראשית, רואן אטקינסון "שרוף" על מכוניות. הוא בעלים של מכוניות-על רבות, השתתף במרוצי מכוניות ויש לו גם רישיון למשאית. לכן אין זה מפתיע כלל שהוא תמיד רצה להפוך את המכונית של מיסטר בין לחלק חשוב מהסדרה. שנית, מיסטר בין החל את דרכו כדמות תיאטרלית, כמעט ללא עזרי במה, ולכן לרעיון להשתמש באמצעים נוספים היה חלק חשוב בפיתוח הסדרה. למעשה, אטקינסון בחר במיני ובצבעים שלה בעצמו כיוון שלמכונית עצמה היה אופי משעשע וגם כי בצעירותו הוא למד לנהוג על המוריס מיינור של אימו. הוא בחר את הצבע כיוון שהוא רצה שהמכונית של מיסטר בין תהיה צבועה בצבע שהוא בחיים לא היה בוחר בעצמו.

כיום, כולם מקשרים את מיסטר בין למיני בצבע צהוב בוהק עם מכסה מנוע שחור. אבל הסיפור שמאחורי המכונית של מיסטר בין קצת יותר מורכב. ראשית, למיסטר בין היו לפחות שש מכוניות מיני במהלך הסדרה וסרטי הקולנוע. הסיבה לכך טמונה בעובדה המצערת שההרפתקאות של מיסטר בין גרמו לא אחת להשמדת המכוניות בדרך כזו או אחרת. שנית, לעתים קרובות החלקים פורקו מהדגמים שבהם נעשה שימוש והותקנו במכוניות אחרות במהלך הפקת הסדרה. שלישית, באופן לא מפתיע, עדיין יש כמה שאלות בנוגע לדגמים הספציפיים, לדוגמה באיזו מיני נהג לראשונה מיסטר בין בסדרת הטלוויזיה. דבר אחד בטוח: המכונית אינה מיני קופר קלאסית, למרות שבמקומות רבים באינטרנט מתייחסים אליה ככזו.

Mr. Bean Mini

המיני הכתומה של מיסטר בין.

בפרק הפיילוט של הסדרה, אשר הוקרן ב-1 בינואר 1990, מיסטר בין מופיע לראשונה כשהוא נוהג במיני כתומה. באחת מהסצנות המצחיקות של הסדרה מיסטר בין נוהג במיני שלו ומוריד מהכביש מכונית תלת-גלגלית מסוג"רליאנט רובין". אחת הסיבות לכך שהרליאנט "זכתה" ליחס הזה ממיסטר בין הייתה חוסר הכבוד של רואן אטקינסון למכונית.

למרות שהמיני הראשונה שלו הייתה כתומה, חלק מהאלמנטים האייקונים כבר נראו במכונית, לדוגמה המנעול שמיסטר בין משתמש בו כדי לנעול אותה. המכונית לא שרדה את הפרק כיוון שמיסטר בין נהג בה ברחוב ללא מוצא וריסק אותה. כל מה שנשאר ממנה בסוף הוא צמיג מתגלגל.

עוד משהו שכדאי לדעת - עד היום אין הסכמה באשר לדגם הספציפי של אותה המיני. ההנחה היא שמדובר ב-MK2 מוריס מיני; אולם חובבי מיני רבים טענו, לאחר מחקר אינטנסיבי, שהייתה זו למעשה MK1 אוסטין מיני עם גריל ופנסים אחוריים של MK2. מה שהופך את פעולת הזיהוי לקשה יותר היא העובדה שהמכונית לא נבנתה במיוחד לסדרה, וכיוון שלמכונית המיני מלאו כבר עשרים שנה, ייתכן שהבעלים הקודמים שלה ביצעו בה שינויים מסוימים.

המיני של מיסטר בין.
״עד היום אין הסכמה באשר לדגם הספציפי של אותה המיני״.

המיני המפורסמת ביותר של מיסטר בין.

המכונית ערכה את הופעת הבכורה שלה בפרק השלישי ("הקללה של מיסטר בין") של הסדרה: מיני 1000 סימן IV של "לילנד קארז" משנת 1977 בצבע ירוק בוהק עם מכסה מנוע בשחור מט ולוחית הרישוי SLW 287R. מבלי להיכנס ליותר מדי לפרטים, מסתבר שבמהלך הצילומים נעשה שימוש ביותר ממיני אחת. בנוסף, חלקים מסוימים מהמיני הכתומה המקורית הועברו לדגמים הירוקים החדשים יותר, לדוגמה גלגל ההגה, המושבים והשטיח.

המכונית מופיעה לראשונה כאשר מיסטר בין מגיע לחניון בריכת השחייה. אלה מבינינו שניחנו בעיני נץ יוכלו להבחין בחסרונו של המנעול האייקוני בסצנה זו. הסיבה לכך היא שהמכונית לא באמת הייתה מוכנה להתחלת הצילומים. למרבה המזל, המנעול הופיע באופן קבוע לאחר מכן. המיני מופיעה שוב לזמן קצר בפרק הבא "מיסטר בין נוסע לעיר", שבו היא פוגעת בכמה פחי אשפה הנמצאים בחזית הדירה של מיסטר בין כשהוא מגיע הביתה עם הטלוויזיה הקשורה לגג המכונית בעזרת חבלים. כיוון שהחבלים הם אלה שסוגרים את הדלתות, מיסטר בין חייב לצאת דרך החלון וצורתה הקטנה של המכונית רק מחזקת את האבסורד.

המיני של מיסטר בין

ההופעה הבאה של המיני הייתה בפרק החמישי של הסדרה, "הבעיה עם מיסטר בין", הפרק הפופולרי ביותר בימים שבהם הסדרה עלתה לאוויר. בפרק זה, מיסטר בין נוסע לרופא השיניים אבל הוא גם צריך להתלבש ולצחצח את השיניים תוך כדי נהיגה. כאן מתחילות שלוש דקות של קומדיה קלאסית כאשר מיסטר בין מתלבש כשהוא יושב במושב האחורי, נוהג בעזרת הרגליים שלו ומצחצח את השיניים בעזרת מראת הצד.

גם הפרק הבא כלל כמה רגעים קלאסיים של מיסטר בין. לדוגמה הדרך שבה מיסטר בין מראה כמה קשה להתניע את המנוע של המכונית כשהוא משתמש בכמה מפתחות המוחבאים בתוך המכונית, האחרון שבהם מסתיר את המפתח שבעזרתו הוא פותח את מתג ההצתה. כמובן, אחרי כל המאמץ, המנוע לא נדלק. זהו אלמנט החושף את האופי הפיקציונלי של הסדרה, כיוון שזה משהו שבחיים האמיתיים לעולם לא יקרה. בהמשך מיסטר בין משתמש באמבולנס כדי להתניע את המכונית שלו בעזרת כבלים, בזמן שהפרמדיקים מטפלים באדם שהוא עצמו חישמל. לאחר מכן הוא יוצא לדרך והאמבולנס לא מצליח להתניע את המנוע.

התפקיד האייקוני ביותר של המיני היה בפרק התשיעי "עשה זאת בעצמך מיסטר בין". בחלק השני של הפרק, מיסטר בין רוצה לנצל את המבצעים של ראש השנה והוא נוסע אל חנות הכלבו שם הוא קונה צבע, מברשות, סמרטוטים וכורסה. הוא קושר את הכורסה אל גג המיני אבל מגלה שהוא לא יכול להיכנס למכונית שלו כי היא מלאה. אז מיסטר בין עושה את הדבר היחיד שנראה לו שהוא יכול לעשות, כך לפחות מבחינתו. הוא מניח לבנה לפני הגלגל הקדמי ומחבר אליה כבל. הוא עושה את זה כדי לעצור את המיני לאחר שחרור בלם היד. הוא משתמש בדלי צבע עם כבל מחובר אליו כדי להפעיל את המצמד. לאחר מכן הוא משלב להילוך ועולה על הכורסה שעל גג המכונית. הוא שולט על הגלגלים בעזרת כבלים נוספים ומשתמש במקל המטאטא הקשור יחד אל הסחבה כדי ללחוץ על דוושות הגז והבלמים. כאשר הוא מוכן לצאת לדרך, הוא מושך את הלבנה שמתחת לגלגל הקדמי ומתחיל בנסיעה. בהתחלה הכל הולך לפי התוכנית אבל פתאום הוא מאבד שליטה על דוושת הגז ומתרסק בתוך משאית המובילה כריות, שם הוא נבלם ברכות.

המיני של מיסטר בין

רואן אטקינסון אכן ישב על הספה שאליה הוא היה קשור בצורה בטוחה, אבל מי שבאמת נהג במכונית היה נהג פעלולים אשר שכב על הרצפה וניווט אותה בעזרת מסך קטן שהיה מוצב לפניו. הפעלול דרש שימוש במיני נוספת שעברה שינויים רציניים כמובן. כאשר רואן אטקינסון מופיע שוב באירועים מיוחדים, לדוגמה אירועי צדקה וכדומה, הוא מגיע לעתים קרובות בהעתק מדויק של מכונית זו.

המיני הופיעה בכמה פרקים נוספים, אבל הפרק ה-11 בסדרה "מיסטר בין חוזר לבית הספר" היה הפרק הזכור ביותר. בפרק זה מיסטר בין מחליף את המיני שלו במיני אחרת דומה שחונה בחניה מפתה ושמורה ליד מצעד צבאי. מכל מקום, מהר מאוד מתברר שלא המקום עצמו היה שמור אלא המיני. בגלל שמיסטר בין החליף בין המכוניות, המיני שלו נמחצה על ידי טנק והיא התרסקה לגמרי למעט המנעול. בפרק הבא, "הרגעים הכי טובים של מיסטר בין", אנחנו מבינים שמיסטר בין סירב להיפרד מהמיני המעוכה שלו, ושמר עליה בעליית הגג, מכוסה בשמיכה.

.

הופעות נוספות.

שני פרקים לאחר שהמיני השנייה שלו עושה תאונה, מיסטר בין מופיע במיני זהה. אולי זו אותה המיני המקורית שכיכבה בפרק המעיכה, ואולי אין טעם בכלל שננסה להבין את הסודות שמאחורי הקלעים.

לאחר סדרת הטלוויזיה, המכונית הקטנה הופיעה גם על מסך הכסף. בשנת 1997 עלה לאקרנים הסרט "בין: סרט האסונות האולטימטיבי". הסצנה שבה המכונית פורצת אל תוך כלבו הרודס המפורסם נותרה על רצפת חדר העריכה. הופעת הבכורה על המסך הגדול הגיעה בשנת 2007 עם הסרט "החופשה של מיסטר בין" שבו המכונית נצבעה בצבע צהוב Nissan Amarillo וערכה הופעה קצרה. בסרט הופיעה מיני דומה, הפעם עם הגה שמאלי שאינה שייכת למיסטר בין אלא לדמות בשם סבינה. ההופעה האחרונה של המיני, השישית של מיסטר בין, הייתה באירוע צדקה ל-Comic Relief שנערך בבריטניה בשנת 2015.

המיני של מיסטר בין הפכה לאחת מהמכוניות המוכרות ביותר בתרבות הפופ. אם תשימו אותה ליד מכוניות אחרות, כולם בטוח ינחשו למי היא שייכת. היא גם מזכירה לכולם את כל אותם רגעי הצחוק ההיסטריים שמיני ומיסטר בין יצרו ביחד. ועם כזאת דמות מנצחת והיסטוריה מפוארת, מי יודע, אולי עוד נראה את המיני הקטנה על המסך.

1
.

סדרות מיני מיוחדות.

במהלך אליפות אירופה לשנת 2022, ניתן היה להבחין בכמה מכוניות מיני מיוחדות בקוניגפלאץ במינכן. בין אם הן נועדו להופיע בסרטים, יועדו למטרה נעלה או אפילו עוצבו על ידי מפורסמים כדי להראות לעולם את הפנים הרבים שיש לאישיות של מיני - אהבנו את כולן.

קראו:
המיני הנוצצת שעוצבה על ידי דיוויד בואי.

 המיני הקרבית לשטח שעוצבה על ידי DSQUARED2.

המיני-קרוואן הבלתי נשכחת, ה-Wildgoose.

המיני הוורודה המגניבה ביותר בהשראת באטמן, המיני-אוטו-גלידה.

1
.