MINI Clubman and Mini Estate vehicles on a promotional advertisement.

דלת אחורית נפתחת ולהיט מכירות יוצא:
ה-MINI CLUBMAN.

כולם מכירים את ה-MINI Clubman. היא הוצגה בשנת 2007, הגרסה השלישית של ה MINI החדשה, ומאז הפכה למוכרת ואהובה. זאת בזכות מאפיינים רבים, בעיקר הודות לדלתות האחוריות המפוצלות והמיוחדות שלה. אבל זו לא הייתה ההופעה הראשונה של ה Clubman. הופעת הבכורה שלה נערכה למעשה בשנת 1969, כאשר היא יוצרה בכמה גרסאות, אחת מהן היא ה-Clubman Estate. באותם ימים היא אמורה הייתה לתת ל-MINI תדמית חדשה, בוגרת יותר. האם היא הצליחה? כן ולא. אבל זה רק חלק אחד מהסיפור המרגש שלה. בימים אלה ה-MINI Clubman מגיעה לסוף חייה, עם גרסת ה-Final Edition שהוצגה בחודש מרץ האחרון. אם כך, נראה שהגיעה העת לחזור בזמן אל המכונית השנויה במחלוקת אשר זכתה לשם Clubman.
>
Logo
Black and white image with three cars: A Mini and two Mini Clubman vehicles.

משפחת MINI‏ הגדולה.

כאשר ה-MINI הראשונה הופיעה בשנת 1959, היה ברור לכולם שהיא יכולה להיות בסיס למגוון רחב של דגמים נוספים. היא כמעט מיד הפכה לטנדר עבודה, ובמקביל ג'ון קופר זיהה את הפוטנציאל שלה להפוך למכונית מרוצים. היו גם כמה גרסאות מגניבות במיוחד כמו ה‑Mini Ice Cream Van וה-Mini Wildgoose.

היו גם כמה גרסאות, שתיים או ארבע - תלוי מי סופר, של ה-Clubman וה‑Clubman Estate שבלטו.בהתחלה הן היו גרסאות סטיישן של ה-MINI המקורית. טכנית היו שתי גרסאות באותם ימים. MINI עדיין לא הייתה מותג עצמאי:המכונית הקומפקטית הראשונה, אותה מכונית שאנו מכנים ה-MINI המקורית, יוצרה תחת המותג Austin Seven (לימים Austin Mini) או Morris Mini-Minor. הסיבה לכפילות הייתה מדיניות המיתוג של החברה British Motor Corporation (BMC): למכור את אותה המכונית תחת שמות או מותגים שונים. ההבדל העיקרי ביניהן היה מקום ההרכבה, אבל גם הגריל היה שונה.

.
גרסאות הסטיישן האלה היו ה-Austin Seven Countryman (לימים Mini Countryman) וה-Morris Mini Traveller. אף שהחזית הייתה דומה, לדגמים אלה הייתה שלדה מעט ארוכה יותר בהשוואה ל-MINI הבסיסית וחלק אחורי דמוי קופסה גדולה. היו להן גם דלתות אחוריות דמויות אסם, אלמנט בולט במיוחד, שהפך למאפיין המזוהה ביותר עם ה-MINI Clubman. בנוסף, חלק מהדגמים זכו לאלמנט עיצובי ייחודי בצורת גימור עץ שעיטר את החלק האחורי.
.
דגמים קודמים: ה-Morris Mini Traveller וה-Austin Mini Countryman.
icon
שתי מכוניות נוספות בסדרת ה-Clubman היו ה-Riley Elf וה-Wolseley Hornet. הדגמים האלה הופיעו בשנת 1961. הן היו הגרסאות המובילות בסדרת MINI, ארוכות ויוקרתיות יותר, מכוניות סאלון עם שתי דלתות. הן זכו לתצורת שלוש קופסאות מסורתית והיו כמעט זהות. היו להן גם כמה בעיות שבחברת BMC רצו לפתור.
A photo of the Wolseley Hornet.
ה-Wolseley Hornet, אחת משתי גרסאות היוקרה של MINI.

שכבת צבע חדשה.

באמצע שנות השישים, ה-Riley Elf וה-Wolseley Hornet נראו עדכניות. החברים ב-BMC לא תכננו להחליף את ה-MINI עצמה, אבל הם רצו לתת למשפחת ה-MINI המורחבת מתיחת פנים נאה ועכשווית.

הם החליטו להחליף את ה-Riley Elf ואת ה-Wolseley Hornet במכונית אחת: ה‑Clubman. וכיוון שהם החלו לייצר דגם חדש, הם החליטו לייצר לו גם גרסת סטיישן: ה‑Clubman Estate. הם השתמשו ב- Clubman Estate כדי להחליף את ה‑Austin Countryman ואת ה-Morris Mini Traveller. התוכנית הייתה גם לצמצם בצורה משמעותית את עלויות הייצור, ועל אף שהם לא הצליחו להשיג מטרה זו, ציפור אחת מתוך שתיים אינה בהכרח הישג רע כל כך.

החברים ב-BMC רצו להחליף את המכוניות המזדקנות שלהם בדגמים יחידים. למה כל הקיצוצים? ובכן, יש דבר כזה יותר מדי טוב.

זה נכון גם ב-BMC. במהלך שנות השישים החברה צמחה במהירות. היא רכשה בשנת 1966 את המותג Jaguar, והפכה לחברת British Motor Holdings (BMH). היא המשיכה לגדול גם בשנת 1968 כאשר התמזגה עם Leyland Motors‏, Rover ו-Alvis כדי להפוך לחברת British Leyland Motor Corporation (BLMC). כבר בשנת 1967 היו לחברה יותר מ-150 דגמים למכירה, הרבה יותר מדי, לא רק בכל הקשור לתהליכי הייצור אלא גם בגלל העובדה שהמכוניות של החברה התחרו זו בזו.

לשם כך, המכונית הבאה שעמדה להפוך ל-Clubman, נועדה להיות מתיחת הפנים של משפחת MINI שגם תסלול את הדרך לבאות.

>
On the way to The Clubman.
>
The dates.
The original Mini’s lead designer, Sir Alec Issigonis pictured next to a Mini.
סר אלק איסיגוניס.

1952

ייסוד חברת British Motor Corporation.

1959

ה-MINI הראשונות.

1961

BMC משתלטת על Jaguar Cars ועל Pressed Steel Company. חברת British Motor Holdings התגבשה.

1969

BMH מתמזגת עם Leyland Motor Corporation‏, Rover ו-Alvis כדי ליצור את British Leyland Motor Corporation.

1970

הופעת הבכורה של ה-Mini Clubman.
>
lorem ipsum

על האף.

בשנת 1967, לצורך עיצוב ה-Clubman החדשה, גייסה חברת BMH את רוי היינס, שנודע בשל יכולות העיצוב העכשוויות שלו. הוא נתן למכונית "אף" חדש ומאוד מיוחד. הוא היה 10 ס"מ ארוך יותר מזה של ה-MINI המקורית וזוויתי יותר. חלק אהבו אותו, חלק לא יכלו להסתכל עליו.

בסופו של דבר, היו שלושה דגמים שהתבססו על ה-Clubman. תחילה הייתה גרסת הסאלון, אשר ערכה את הופעת הבכורה שלה בשנת 1969, ושנה לאחר מכן הופיעה ה Estate. הייתה גם גרסת ‎1275 GT הספורטיבית, שלא נשאה את השם Clubman, אולם חלקה את אותו החרטום. ה-‎1275 GT הפכה לגיבורה מוטורית, סיפור שכבר סיפרנו במלואו בעבר. אף על פי שהעיצוב הקובייתי של ה-Clubman היה שנוי במחלוקת בזמנו, הוא הפך למאפיין בולט במגוון הדגמים של BLMC.

An image of a Mini Clubman Estate.
ה-Mini Clubman Estate. חרטום שכולם מכירים.
>
lorem ipsum
Drawing element.
במהלך יותר מ-10 שנות חייה, יוצרו למעלה מ-600,000 דגמי Mini Clubman, והיא הפכה למכונית חשובה בדפי ההיסטוריה של המותג.
numbers
>
lorem ipsum

מסיבה בחלק האחורי.

על אף שה-Clubman Estate הגיעה אחרי ה-Clubman saloon, רבים חושבים שהיא הייתה הגרסה הטובה ביותר, כיוון שהחרטום הארוך של ה-Clubman התאים יותר לבסיס הגלגלים הארוך של גרסת הסטיישן.

היא נפטרה מגימור העץ האמיתי של קודמתה, וזכתה למדבקות פלסטיק בגימור דמוי עץ. הלקוחות האמריקאים אהבו את זה באותם ימים, וזה גם עזר בהפחתת עלויות הייצור. זו הייתה בחירה שנויה במחלוקת עבור לקוחות מסוימים, ובדגמים מאוחרים יותר מאפיין זה הושמט והוחלף בפסים אופקיים. כך או כך, הדלתות דמויות האסם נשארו, במטרה לאפשר העמסה ופריקה קלות ככל הניתן.

An image of a Mini Clubman Estate.
לא כזו אמוציונלית אבל מאוד פרופורציונלית: ה-Mini Clubman Estate.
An image of the The 1000HL Estate.
ה-1000HL Estate.
icon
ה-Clubman Estate יוצרה עד שנת 1981, או טכנית עד שנת 1982 תחת השם 1000HL Estate. היא זכתה לשדרוגים קלים במהלך חייה, כגון מנוע חדש יותר בנפח 1,098 סמ"ק עם 45 כ"ס. מנוע זה החליף את המנוע המקורי שה-Clubman ירשה מה MINI המקורית, שהיה בנפח 998 סמ"ק עם 38 כ"ס.
icon

 אומנם היא לא הפכה למכונית קלאסית ברמה של ה-MINI המקורית (איזו מכונית יכולה באמת?), אבל היא כללה כמה מאפיינים שאומצו על ידי אחותה העגלגלה. פול היוז, שהצטרף לחברה יחד עם פול היינס, עיצב לוח מכשירים חדש, ארגונומי יותר. הלוח מוקם מאחורי גלגל ההגה במקום במרכז תא הנוסעים, כפי שהיה ב-MINI המקורית. עד שנת 1980 העיצוב כבר הפך לסטנדרטי בכל דגמי MINI.

A collage of the interior’s of the original Mini and the Mini Clubman.
צעד קדימה. לוח המכשירים של ה-MINI Clubman (למטה), בהשוואה ל-MINI המקורית.

לידה מחדש.

בשנת 2007, ה-MINI Clubman Estate חזרה לחיים, לאחר יותר מ-25 שנות הפסקה. בדוגמה לגרסה המקורית, היא הביאה משהו חדש לעולם. היה לה מרווח רגליים גדול יותר ותא מטען מרווח יותר, אכן מה שמצפים לו ממכונית סטיישן. אבל גולת הכותרת הייתה תא המטען. כולנו נחשוב מיד על הדלתות דמויות האסם המאפשרות גישה והעמסה קלות יותר, אבל ל-Clubmanהמחודשת הייתה דלת נוספת, בצד הנוסע, אשר שדרגה את האופי האישי שלה אפילו יותר.

The back of the 2007 MINI Clubman.
אסימטריה במיטבה: ה-2007 MINI Clubman.
>
The mini clubvan.
drawing element

היה זה רק עניין של זמן עד ש-MINI תנסה את מזלה בייצור רכב מסחרי על בסיס ה‑Clubman. התוצאה הייתה ה-MINI Clubvan, אשר יוצרה משנת 2012 עד שנת 2014. לא היו בה מושבים אחוריים, והחלונות האחוריים הוחלפו במשטחים מתכתיים – ל‑Clubvan היה משטח העמסה גדול יותר ועמיד יותר, עם אזור חציצה הניתן להסרה.

 Image of the MINI Clubman.
>
lorem ipsum
An image featuring the MINI Clubman Final Edition as well as the 1000HL Estate.
עבר והווה. ה-1000HL Estate ושלוש הגרסאות של ה-MINI Clubman Final Edition. MINI Cooper S Clubman: תצרוכת דלק משולבת ב-1/100 ק"מ: - (NEDC)‏; 6.8-6.3 (WLTP), פליטת CO2 משולבת בג'/ק"מ: - (NEDC)‏; 154–143 (WLTP). מידע נוסף: www.mini.com/disclaimer.
>
The MINI Clubman final edition. The last of its kind.

Historical photos: BMW Group Classic; Photos of Final Edition: MINI.