The sudden success of the Mini 1275 GT Longman

הצלחתה המסחררת של ה-MINI 1275 GT LONGMAN.

משום מקום ישירות אל דפי ההיסטוריה.

כשהעלטה ירדה, כאשר הם היו זקוקים לעזרה, היא פתאום הגיעה משום מקום.  
לא, לא מדובר בסיפור על גיבור-על מוכר, זו האגדה על ה-Mini 1275 GT Longman. המיני המיוחדת הזו לא הייתה מיועדת לנוע בכבישים אלא במסלול המרוצים. מכונית שהגיעה משום מקום כדי לכבוש פסגות ולהפוך לאייקון בין לילה. אבל תחילה, בואו נבין מאיפה היא הגיעה.

The sudden success of the Mini 1275 GT Longman

ברוכים הבאים למועדון.

בשנת 1969, 10 שנים לאחר הופעתה הראשונה של המיני MKI, הגיע הזמן לרענן את המותג. חברת British Leyland (החברה שהייתה הבעלים של מיני בין השנים 1968 ועד 1986) החליטה להציג דגם חדש. ה-Clubman, כך היא נקראה, תוכננה להחליף את ה-Wolseley Hornet ואת ה-Riley Elf, גרסאות שלוש-קופסאות יוקרתיות יותר של המיני. למרות שה-Clubman הייתה מצוידת במקור באותו מנוע 38 כ"ס שהותקן במיני המקורית, היא לא סיפקה את התיאבון של כל הנהגים אשר חיפשו כוח וקדמה. לכן מנוע ספורטיבי יותר בנפח 1,275 סמ"ק עם 57 כ"ס הוצג גם כן. המכונית הזו, ה-‎1275 GT‎, אמורה הייתה להחליף את המכונית הספורטיבית הנוכחית של המותג, ה-MINI Cooper. זו הייתה קפיצת מדרגה משמעותית בכל הקשור לעוצמה, וה-MINI Cooper S אשר יוצרה עד שנת 1971 זכתה למנוע עם 76 כ"ס - 19 כ"ס יותר מה-‎1275 GT‎. עם זאת, העיצוב שלה עורר מחלוקת. המעצב רוי היינס, שעבד בעבר בחברת פורד, לקח על עצמו את המשימה לרענן את המראה של המיני בעשור הקרוב, ויצר מראה מרובע יותר אשר סיפק הגנה טובה יותר מפני תאונות וגישה טובה יותר לתא המנוע אולם לא כל הלקוחות אהבו אותו.

מכל מקום, לא רק העיצוב של ה-Clubman עמד למבחן אלא גם הכינוי החדש: ‎1275 GT. החצי השני של שנות השבעים היו שנים קשות למיני ול-British Leyland כיוון שהתחרות, בעיקר מצידן של גרמניה ויפן, הייתה עזה. בשנת 1971 יוצרו 318,475 מכוניות מיני אולם עד סוף העשור המספר ירד בלמעלה מ-50%. החברים ב-British Leyland היו צריכים משהו נוצץ, מכונית חדשה שתאיץ את המכירות קדימה לשנים הקרובות. מרוצי הראלי לא היו בכלל אופציה. הצלחתה הגדולה של מיני הגיעה 15 שנים קודם לכן ותחרויות הראלי התקדמו מאז. לכן חברת British Leyland שינתה כיוון לעולם מכוניות הטורינג ופנתה לאדם שכבר הייתה לו היסטוריה עם מיני: ריצ'ארד לונגמן. 

The sudden success of the Mini 1275 GT Longman

אתגר רציני. כפול.

לונגמן בילה את שנות השישים המוצלחות שלו בחברת British Motor Corporations (הבעלים של מיני לפני British Leyland) בחברת Downton Engineering. הוא עבד, שיפר ושדרג מכוניות מיני רבות לפני שהקים חברה משלו, Longman Engineering בשנת 1971. אבל לונגמן לא רק שדרג מכוניות, הוא היה נהג מרוצים נלהב. לכן כאשר חברת British Leyland (ביחד עם סוכנות המכוניות Patrick Motors) הציעה לו להתחרות באליפות מכוניות הסאלון הבריטית (כיום אליפות מכוניות הטורינג הבריטית), הוא קפץ על המציאה. הצוות שלו שדרג את ה-Mini 1275 GT והוציא ממנה עוצמה של 120 כ"ס. למרות זאת, המרוץ בסגמנט ה-1,300 סמ"ק לא היה פשוט. המכוניות האחרות היו גדולות יותר, חזקות יותר ושריריות יותר וכמובן מהירות יותר. מכל מקום, ה-‎1275 GT Longman הייתה מכונית זריזה במיוחד ולא הייתה לה תחרות כשהיה מדובר בפניות.  

בסופו של דבר, המוח ניצח את הכוח. בשנת 1978, לונגמן וה-‎Mini 1275 GT‎ שלו זכו ב-11 ניצחונות מתוך 12 מרוצים (הוא פרש באחד) וניצחו באליפות. שנה לאחר מכן, אולי רק כדי להוכיח שזו לא הייתה הצלחה חד-פעמית, לונגמן עשה זאת שוב והפעם הוא ניצח ב-10 מתוך 12 המרוצים באותה מכונית כדי להגן על התואר.  
ניצחונות אלה התבררו כשירת הברבור של ה-‎1275 GT כיוון שב-British Leyland החליפו את המכונית בשנת 1980 עם ה-Austin Metro. אין ספק שהיא ירדה מהבמה בצורה האלגנטית ביותר: בדרך זו היא הבטיחה שלעולם לא תישכח.   

The sudden success of the Mini 1275 GT Longman
"המכונית המיוחדת הזו שמרה על כבודו של הדגם ‎GT 1275."
The sudden success of the Mini 1275 GT Longman

משום דבר לאגדה.

ה-‎1275 GT של לונגמן בצורתה המקורית, אשר נותרה ללא שינוי מהמרוץ האחרון שלה, היא חלק מקולקציית כלי הרכב הקלאסיים של קבוצת BMW המוכיחה לנו את השיאים שאפשר להגיע אליהם. המכונית זוכה להערכה עצומה מחובבי ספורט מוטורי אשר היו מאוד שמחים לראות אותה מתחרה עוד פעם אחרונה אחת. והחלום שלהם התגשם בשנת 2013 כאשר המהנדסים של חברת Swiftune יצרו רפליקה מושלמת של ה-‎1275 GT של לונגמן לקראת המרוץ ה-72 בגודווד. הרפליקה, אשר עברה עדכונים קלים בלבד, הזכירה לאנשים את היכולות של המכונית שבה נהג לונגמן. המיני הקטנה, אשר התחרתה מול כמה מכוניות עם מנועי V6 ו-V8, הגיעה לקו הסיום במקום השלישי והמפתיע.  

ה-MINI 1275 GT Longman היא הוכחה לכך שעם קצת תחכום ונחישות אפשר ברגע אחד להיכנס לדפי ההיסטוריה, גם כנגד כל הסיכויים. מכונית מיוחדת זו נותנת כבוד לשם הדגם ‎GT 1275 ושומרת על מקומו בקרב מכוניות המיני המיוחדות. לא רע בשביל מכונית כחולה קטנה בעיצוב קשוח.

The sudden success of the Mini 1275 GT Longman
1
dam Image

סדרות מיני מיוחדות.

בהיסטוריה שלנו מככבות לא מעט מכוניות מיוחדות. בין אם הן נועדו להופיע בסרטים, יועדו למטרה נעלה או אפילו עוצבו על ידי מפורסמים כדי להראות לעולם את הפנים הרבים שיש לאישיות של מיני - אהבנו את כולן. זו הסיבה שרצינו לשוב אל המכוניות האלה ולספר את הסיפורים המיוחדים שלהן.

קראו:
ה-MINI Cooper המגניבה בעיצוב דגל אנגליה של אוסטין פאוורס.

ה-MINI Calvin Klein הכי שחורה שיש.

ה-MINI Kate Moss הקלאסית.

המיני האגדית של מיסטר בין.

המיני הנוצצת שעוצבה על ידי דיוויד בואי.

המיני-קרוואן הבלתי נשכחת, ה-Wildgoose.

המיני הוורודה המגניבה ביותר בהשראת באטמן, המיני-אוטו-גלידה.

MINI Cooper S XXL.

המיני הקרבית לשטח שעוצבה על ידי DSQUARED2.

כוכב אחד, הרבה פסים. ה-MINI Paul Smith.

ועכשיו, קבלו אותה. המיני של שנת 2003 - הג'וב האיטלקי.

1